פיתוח קול
מג׳יק סטודיו- אולפן הקלטות והפקות וידאו במרכז הארץ
לימודי פיתוח קול עם הכוונה של זמר מקצועי עם ניסיון של שנים על הבמה
ללמוד לשיר עם זמר מקצועי
אחרי 30 שנה בעבודתי כזמר אני יכול להגיד לכם ללא ספק שהשיטה שפיתחתי ללימוד פיתוח קול לזמרים מתחילים ומתקדמים עובדת באופן יוצא מן הכלל ! איתי לא רק תהפכו לזמרים מצליחים אלא גם תלמדו לשיר נכון ולשמור על הקול שלכם לאורך שנים.
לימדתי הרבה תלמידים לאורך חיי והטיפ שלי אליכם זה אסור לוותר וחייב המון סבלנות בתחום המוזיקה- תתמידו ותצליחו.
מה תלמידים שלנו אומרים על מארק?
נועם לנין
היי קוראים לי נועם לנין בת 16 מרמת גן ובתקופה האחרונה יצא לי לעבוד עם מארק וללמוד אצלו פיתוח קול. הקלטתי בסטודיו אלבום שירים וקליפ, אני רוצה להודות לו על ההשקעה המטורפת, על השאיפה למצוינת. תודה על זה שהוא הקשיב לי ולימד אותי מלא דברים מעבר ולשירה. הייתה לי חוויה לעבור איתו את החצי שנה הזאתי ומקווה שדרכינו עוד יפגשו בעתיד.
גאיה שניידר
היי שמי גאיה שניידר מקנדה. כאשר תהגוררתי בישראל לקחתי מספר שיעורי פיתוח קול בסטודיו של מארק באנגלית. היה לי העונג לעבוד עם מארק שיימר, לימד אותי הרבה דברים חדשים שלא ידעתי ועזר לי לפתח את הקול שלי כמעט מאפס! ממליצה בחום לבוא ללמוד אצלו לשיר לכל מי שמעוניין לפתח את הקול שלו ולהשתפר 🙂 תודה רבה!
צליל שירה
אני ממליצה בחום על מארק שיימר! לכל מי שחולם ללמוד איך לשיר כמו שצריך – לא רק "יפה", אלא גם נכון ולאורך זמן, תוך שמירה על בריאות מיתרי הקול. לכל מי שרוצה להתפתח בתחום ושואף גבוה, מארק הוא הטוב ביותר – חברותי, סבלני ומכיל, מסביר שוב ושוב, וממש משתדל בכל פעם להסביר בדרך שמתאימה למי שמקשיב לו ובאופן שיעביר את המסר בצורה פשוטה וברורה. מאמין ביכולות של התלמידים שלו, אומר את האמת – לטוב ולרע, והכי חשוב – לא מוותר ולא מתפשר – גם כשקשה, מאתגר, מעודד ויודע איך לדרבן למצויינות!
מאמרים קצרים על פיתוח קול
ללמד שירה במובן מסוים יותר קשה מלימוד נגינה, ואני חלילה לא מזלזל במורים לנגינה, כוונתי היא שמורה לכלי נגינה יכול באמצעות הכוונה פיזית על הקלידים או על הקשת והמיתרים לשים את ידיהם להראות לתלמיד את הדרך הנכונה להשתמש בכלי. בשירה אין אפשרות כזאת! מורה לפיתוח קול לא יכול פיזית להזיז את מיתרי הקול של התלמיד בתוך גרונו ולכן נדרשת שיטה אחרת!
שיטה שאני קורא לה "שיטת הדמיון" שבא המורה מילולית מסביר כיצד להשתמש בכלים שיש ברשותך (ובמקרה הזה הוא הגוף) נדיר מאוד למצוא תלמיד שיכול מהסבר מילולי מלבד ללא שימוש בדימוי להבין כיצד לעשות פעולות מסוימות. לדוגמה: הרם את החך, הוריד גרגרת, החזק לשון במצב נמוך. המילים מובנות אך הן קשות לביצוע.
ולכן כאן מגיעה שיטת הדמיון שבא אני משתמש כדי להמחיש לתלמיד את הפעולה. למשל כאשר אני רוצה שהתלמיד יפיק צליל בצורה מסוימת אני מסביר שבזמן הנשימה תדמיין שאתה מריח פרח וככה הלאה.
חשוב לזכור שמפתח לשירה טובה זה נשימה נכונה אבל זה לא הכל! כשלומדים פיתוח קול יש להתייחס להרבה גורמים שונים שקשורים לטכניקה נכונה ורק אחרי זה לחשוב על הביצוע.
תבינו! כולם יכולים לשיר וחלקנו יכולים גם לשיר יפה בגלל כישרון מולד, אבל לדעת לשיר לא רק יפה אלא נכון ולשמור את הקול לאורך זמן זה לא פשוט בכלל (זה המהות של פיתוח קול). פיתוח קול דורש מיומנות רבה ולכן חשוב להתמיד בשביל לראות תוצאות לטווח הארוך.
אני ממליץ לתלמידים שלי להגיע לפחות פעם בשבוע ולא יותר מפעמיים. שיעור פיתוח קול אורך כ-40 דק על מנת לא לעייף את הקול יותר מדי. חשוב שתבינו שהזמן שבוא תראו תוצאות מאוד אינדיבידואלי ומשתנה מבנאדם לבנאדם. חלקינו יראו תוצאות לאחר 10 שיעורים בלבד וחלקינו רק לאחר 20 או 30 . זה תלוי בגיל, כישרון וסגנונות שירה.
לדוגמה: שירים בסגנון שנסון ופופ לא צריכים קול מפותח מדי כי הם יותר קלים לביצוע ולכן תצליחו לשיר אותם די מהר, לעומת שירי גז' ורוק קלאסי אשר מורכבים יותר ודורשים מיומנות יותר גבוה לביצוע שלהם.
חשוב שתזכרו להתמיד ולא לוותר, רק כך תראו תוצאות מדהימות שאפילו אתכם ידהימו!
בעולם המוזיקה נהוג להגדיר את סוגי הקול לפי גובה (מנהד הצליל) ואופי הפקת הצליל.
(ניתן לקול סופרן סרטונים מצחיקים לדוגמה – כוס מתפוצצת מהארי פוטר, או פיאונה משרק וכן הלאה)
לנשים סגנונות הקול מחולקים. קול גבוה נקרא סופרן, קול אמצעי (בין גבוה לנמוך) נקרא "מצו סופרן" וקול נמוך נקרא "קונטרלטו"
לגברים סגנונות הקול גם מחולקים לשלושה סוגים. קול גבוה נקרא "טנור" קול אמצעי "בריטון" וקול נמוך "בס"
גם לפי אופי הפקת הצליל ולפי צבע הבעה וביטוי הקול ניתן להגדיר את הקול 2 סוגים: קול דרמטי או לירי.
קול לירי הוא בהיר יותר קל עדין וגמיש, קול דרמטי יותר כהה עוצמתי וכבד.
הרבה לא יודעים אבל בעקבות חלופת הקול אצל בנים הקול יכול להשתנות דרסטית. יכול להיות בתור ילד לבן היה קול מאוד יפה ויוצא דופן ולאחר תחלופת הקול שלו הוא עלול להשתנות לקול פחות יפה וחסר צבע אך גם המקרה יכול להיות הפוך. בתור ילד הקול היה מאוד פשוט ולא מיוחד ולאחר שינוי הקול לבן מתגלה קול עוצמתי, מיוחד ויפה.
תבינו! כולם יכולים לשיר וחלקנו יכולים גם לשיר יפה בגלל כישרון מולד, אבל לדעת לשיר לא רק יפה אלא נכון ולשמור את הקול לאורך זמן זה לא פשוט בכלל (זה המהות של פיתוח קול). פיתוח קול דורש מיומנות רבה ולכן חשוב להתמיד בשביל לראות תוצאות לטווח הארוך.
אני ממליץ לתלמידים שלי להגיע לפחות פעם בשבוע ולא יותר מפעמיים. שיעור פיתוח קול אורך כ-40 דק על מנת לא לעייף את הקול יותר מדי.
חשוב שתבינו שהזמן שבוא תראו תוצאות מאוד אינדיבידואלי ומשתנה מבנאדם לבנאדם. חלקינו יראו תוצאות לאחר 10 שיעורים בלבד וחלקינו רק לאחר 20 או 30 . זה תלוי בגיל, כישרון וסגנונות שירה.
לדוגמה: שירים בסגנון שנסון ופופ לא צריכים קול מפותח מדי כי הם יותר קלים לביצוע ולכן תצליחו לשיר אותם די מהר, לעומת שירי גז' ורוק קלאסי אשר מורכבים יותר ודורשים מיומנות יותר גבוה לביצוע שלהם.
חשוב שתזכרו להתמיד ולא לוותר, רק כך תראו תוצאות מדהימות שאפילו אתכם ידהימו!
אפשר לשיר כמעט בקול גיל לכיף . זה בריא וטוב להתפתחות השמיעה המוזיקלית ושמירת הקול לאורך זמן.
אך לימוד הקול בצורה רצינית אצל מורה לפיתוח קול הוא משתנה בין הבנים לבנות.
לבנות לימוד רציני של פיתוח קול יכול להתחיל מגיל 12-13 כאשר הקול של הבנות עובר התבגרות מקול ילדותי לקול בוגר ונשי יותר.
לבנים הלימודים מתחלקים ל-2 תקופות. תקופה לפני שינוי קול ותקופה לאחריו. עד גיל 13 בנים יכולים ללמוד פיתוח קול כמו בנות וברגע שהקול מתחיל לעבור טרנספורמציה רצוי להפסיק, כי זה מסוכן ועלול לפגוע בהתפתחות הקול של הילד. כאשר הקול משתנה לחלוטין ומתייצב לקול גברי. ניתן להתחיל בלימודי פיתוח קול מחדש כאשר השיטה כבר מותאמת לקול של גברים.
סגנון השירה שהתלמיד רוצה ללמוד גם יכול להשפיע על הזמן האידיאלי להתחיל את הלימודים.
סגנונות שנסון ופופ לבנות ניתן להתחיל ללמוד מגיל 12 כי השירה אינה מורכבת ואין צורך בקול יציב מדי.
אם מישהו מעוניין ללמוד סגנון רוק או ג'ז אז מומלץ ללמד מגיל 15-16 גם לנשים וגם לגברים– בגיל זה הקול כבר מספיק יציב ומפותח.
כל מה שקשור לשירה קלאסית כמו אופרה מומלץ להתחיל מגיל 18, כאן נדרש קול אפילו יותר יציב.
לסיכום אי אפשר להגיד שיש גיל אידיאלי להתחיל ללמוד לשיר אך לימוד שירה מקצועית ברמה גבוה דורש בגרות קולית, התמדה וסבלנות ולכן מומלץ לאוכלוסייה יותר בוגרת של אנשים .
למי שלמד פעם יוגה זה מאוד דומה לפיתוח קול באופן שבו מבצעים נשימות!
קודם המורה צריך להבין את מה סוג הקול של התלמיד, לאיזה מוזיקה הוא מתאים, מה היכולות וכיוון של התלמיד. יכול להיות מצב שכיוון של התלמיד לא תואם את סוג הקול שלו.
כל שיעור פיתוח קול מתחיל עם חימום קולי באמצעות תרגילי נשימה. עושים את הנשימות שבשביל לפתח את הקול ולשחרר אותו. לרוב המורה לפיתוח קול ילווה עם התלמיד עם פסנתר בזמן השיעור וככה גם יפתח לו יכולת שמיעה מוזיקלית.
ככה התלמידים לומדים לא רק לשיר אלא גם לפתח את השמיעה המוזיקלית שלהם.
בזמן השיעור התרגילים עוזרים לפתח דיקציה, סיבולת, טווח קול ועוצמת הקול, אינטונציה (יכולת לבצע טונים נכונים).
כמובן שהתרגילים מותאמים לסוג הקול, גיל התלמיד ויכולותיו.
אחרי התרגילים אני נותן לתלמידים לבחור שיר בהשגחה שלי בהתאם לרמה של התלמיד וסוג הקול שלו ואנחנו עובדים על השיר לפי הטכניקות שלימדתי אותו.
לא תמיד אנשים יכולים להיות אובייקטיבים -להגיד על עצמם אם הם שרים טוב או רע, כאשר בנאדם שומע את עצמו הוא לא שומע איך הוא שר מהצד השני (מצד המאזינים) ולכן הרבה פעמים נוצרת סיטואציה שבה הדרך שאנחנו שומעים את עצמינו לא בהכרח נכונה. קורה שאדם שר שגוי ולא נכון אבל הוא שומע את עצמו כאילו הוא שר נקי ומדהים וההפך, זמרים מאוד מקצועיים כישרוניים יכולים לא לאהוב איך שהם נשמעים אבל בעצם לשיר מאוד נקי. לכן על מנת ללמוד לשיר יש צורך בליווי של אדם נוסף שהוא מורה פיתוח קול שינחה אתכם כיצד אתם שרים ויתקן לפי הצורך. חשוב שתסמכו על המורה שלכם כי יש לו ניסיון והוא שומע איך אתם שרים מהצד. אם המורה אומר שזייפתם או ששרתם נקי תסמכו על המילה שלו.
הוא מנסה רק לעזור וללמד אתכם לשיר נכון
ותזכרו הצלחה שלכם זה הצלחה של המורה שלכם
השאירו פרטים וניצור איתכם קשר בהקדם